Beeldbellen@Karakter
Karakter is er voor de meest complexe psychiatrische problematiek bij kinderen en jongeren. Zij levert zowel klinische, poliklinische en ambulante zorg aan 8.500 cliënten.
Indien de continuïteit van haar zorg in het geding komt, kan dat ernstige consequenties hebben voor deze kinderen en hun omgeving. Daarbij kan dit leiden tot meer opnames dan Karakters visie voorstaat. De noodzaak om dit te borgen is daarmee cruciaal. Karakter heeft middels videobellen via Microsoft Teams haar zorg sinds de lock down kunnen continueren. Voor haar was videobellen nieuw omdat voor de crisis zij dit eigenlijk niet gebruikte. De ervaringen van zowel cliënten als professionals zijn positief; naast dat het de afgelopen periode noodzakelijk was, biedt het efficiëntie- en soms effectiviteitsvoordelen. Hierdoor wil Karakter videobellen structureel verankeren in haar behandelingen. Karakter heeft hiervoor nieuwe zorgbouwstenen ontwikkeld die blended behandelen (face-to-face samen met videobellen) als standaard richtlijn voorschrijven. De doelstelling van Karakter met dit project is dus dat alle cliënten in meer of mindere mate via videobellen geholpen gaan worden. Welk percentage van de cliënten helemaal niet om kan gaan met videobellen is lastig te voorspellen. Het potentiele bereik is hiermee wel 8.500 cliënten en daarmee 100%. Naast dat Karakter videobellen heeft verankerd in haar zorgaanbod is het belangrijk dat videobellen ook efficiënt beschikbaar is voor haar professionals. Dit, om te voorkomen dat ze terugvallen naar de eerdere manier van werken.
Hiervoor moeten de volgende organisatorische randvoorwaarden worden verbeterd waarvoor de subsidie wordt gebruikt:
- Ondersteunen van professionals met de juiste middelen;
- Efficiënte inrichting van Microsoft Teams o.b.v. de bestaande Karakter-agenda;
- Training medewerkers en conversie agenda en content.