Beeldschermzorg – Reinalda
Zorggroep Reinalda beoogt minimaal 26 thuiszorg cliënten te bedienen met behulp van beeldschermcommunicatie en -zorg. Dit is wenselijk gebleken in de afgelopen periode waarin vanwege het Corona virus maatregelen genomen moesten worden om (kwetsbare) ouderen te beschermen. Maatregelen die bestonden uit het minimaliseren van contact tussen zorgbehoeftige ouderen en anderen, waaronder zorgverleners en mantelzorgers.
De onvoorspelbaarheid van het virus maakt dat Zorggroep Reinalda de komende tijd nog vaker te maken zal krijgen met het verminderen van contact en het afschalen van zorgmomenten. Daarnaast weet Zorggroep Reinalda dat ze nu al moet anticiperen op de kloof tussen de toekomstige zorgvraag en de beschikbaarheid van personeel en mantelzorg. Er is sprake van een toenemend aantal zorgvragers, een teruglopende hoeveelheid arbeidskrachten, minder mantelzorgers per zorgvrager en langere wachtlijsten voor de verpleeghuizen. Zorggroep Reinalda heeft in de afgelopen periode ervaren dat het fors verminderen van direct contact met cliënt grote gevolgen heeft:
- Forse toename van de eenzaamheid.
- Door het verminderde contact valt de dagstructuur weg (leidt o.a. tot cognitieve- en lichamelijke achteruitgang).
- Minder zicht op subtiele verandering (en achteruitgang) als er geen direct contact is tussen cliënten en hun zorgverleners en naasten. Ook de toegankelijkheid van de ondersteuning valt weg: het stellen van een (eenvoudige) zorgvraag is niet meer mogelijk als er geen contact is.