Beeldzorg op afstand Daelzicht
Bij Daelzicht wonen veel cliënten die gedurende de dag ondersteuning/begeleiding nodig hebben bij alle aspecten van het dagelijks leven. Dit is voor hen essentieel. Door de verregaande maatregelen ten gevolge van de COVID-19 uitbraak kunnen ambulante cliënten van Daelzicht niet de ondersteuning/begeleiding krijgen die ze normaliter krijgen. Ze worden dagelijks door begeleiders ondersteund, maar door de opgelegde restricties komen aspecten voor een betekenisvol en gelukkig leven zwaar onder druk te staan. Houvast voor de cliënt, een zinvolle invulling van de dag en onderhouden van betekenisvolle relaties was bijzonder lastig.
Daelzicht heeft een grote populatie cliënten met complex gedrag. Juist sociaal isolement en onthouding van noodzakelijke behandeling en ondersteuning kan leiden tot meer onbegrepen en complex gedrag. Door de COVID-19 uitbraak heeft Daelzicht onderzocht hoe ambulante cliënten toch ondersteuning/begeleiding kunnen krijgen in deze moeilijke periode. Na onderzoek en analyse is gebleken dat veilige beeldzorg (zorg op afstand) een goede oplossing is. Het “nieuwe normaal” heeft ook het effect dat we kijken wat het voor de langere termijn zou kunnen betekenen. Een cliënt kan door de laagdrempeligheid van contact en beeldbellen gemakkelijker contact zoeken met zijn begeleider. Voor de medewerker betekent het wellicht minder reistijd waardoor de kwaliteit van de zorg op termijn kan toenemen. Kortom meer directe tijd voor de cliënt, minder indirecte tijd. Dit draagt bij aan het “verduurzamen” van de zorg.