Aanvraag SET Covid-19 2.0 voor beeldschermzorg
ZGR is al voor de uitbraak van Covid-19 gestart met de oriëntatie op welke wijze E-Health ingezet kan worden om kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven van de cliënten te waarborgen. Dit proces is versneld door de virusuitbraak. Het inzetten van E-Health ziet ZGR als één van de oplossingen om de toenemende druk op de zorg het hoofd te bieden. Hierbij is de vraag voortdurend: ‘wat heeft de cliënt, mantelzorger en/of zorgmedewerker nodig aan zorg en technologie om de (zorg)doelen te kunnen realiseren?’ De zorginnovatie die ZGR sinds maart 2020 in gebruik heeft is de ‘Compaan’. Met deze tablet kunnen cliënten contact onderhouden met mantelzorgers/familie, maar ook met zorgmedewerkers. ZGR wil met name gebruik maken van de functie beeldbellen, om op deze manier zorg op afstand te verlenen. Momenteel wordt de Compaan bij 14 cliënten van ZGR gebruikt. Als we de doelstelling vertalen naar inzet van beeldschermzorg, verwacht ZGR de volgende effecten: - Inzet preventieve zorg; - Kwaliteit van zorg voor cliënten verhogen; - Het langer, vitaler en gezonder leven van cliënten te behouden; - Mantelzorgers maximaal te ondersteunen in hun taak als mantelzorger; - Cliënten sociaal ondersteunen; - Het spreiden van de contactmomenten met cliënten en mantelzorgers; - Het terugbrengen van indirecte reistijd van zorgprofessionals. Om gebruik van zorg op afstand te continueren, en op te schalen binnen de organisatie, willen we de volgende acties uitvoeren: 1. Evaluatie pilot; 2. Inventarisatie knelpunten en mogelijke oplossingen; 3. Aanschaf Compaan tablets; 4. Interne communicatie (werkprocessen en trainingen); 5. Communicatie cliënt en mantelzorger; 6. Monitoring continuering/opschaling.