Inzet van beeldbellen en apps voor zorg op afstand en sociaal contact met familie en verwanten
De huidige ontwikkelingen in de samenleving hebben veel impact gehad op zowel cliënten als begeleiders, familie en mantelzorgers. De lockdown en de pandemie hebben het contact tussen cliënten en het netwerk bemoeilijkt. Daardoor heeft de inzet van technologische toepassingen een ontzettende vlucht genomen. Vooral beeldbellen, ondersteuning op afstand en digitalisering van werkprocessen zijn in een stroomversnelling gekomen. Tijdens de lockdown, maar ook nu biedt beeldbellen en het gebruik van digitale middelen zoals tablets een oplossing voor het organiseren van contact op afstand. Tevens willen we onze cliënten stimuleren om een goede dagstructuur te hanteren, te blijven bewegen en een afwisselende daginvulling te hebben (dit laatst vooral wanneer er een nieuwe lockdown zich voor zal doen). Hiervoor zijn diverse apps en online platforms die al worden gebruikt binnen de Parabool waardoor de cliënt dit zonder (of minder) afhankelijk te zijn van de begeleiding en verwanten online kan opzoeken. Een eventueel tweede corona uitbraak in Nederland is haast onvermijdelijk als we de ontwikkelingen wereldwijd volgen. We weten niet wat dit zal betekenen voor de cliënten en daarom willen we zoveel mogelijk cliënten de mogelijkheid geven om ‘ook online’ te komen. Middels deze aanvraag kunnen wij 100 cliënten voorzien van een iPad met daarmee de mogelijkheid tot beeldzorg, contact met familie, een app voor de dagstructuur en online digitale informatie platforms om ideeën op te doen voor de daginvulling. Voor medewerkers biedt dit de mogelijkheid om makkelijker zorg op afstand te leveren. Daarnaast bieden we medewerkers een e-learning digivaardigheden aan. Als team kunnen medewerkers op een speelse manier verder kennismaken met E-Health in de escape room zorgtechnologie. De Parabool werkt hierbij samen met onze vertrouwde ICT partner; ICT Spirit. Zoals zij benoemen: “We vinden het als mens en als organisatie fijn om hier een bijdrage aan te kunnen leveren en daarom hebben we gekozen voor een betaalbare goede oplossing om zoveel mogelijk cliënten te kunnen voorzien van een iPad”.