Beeldschermzorg – Cordaan
Door de Corona crisis zijn er nieuwe wensen voor beeldschermzorg ontstaan binnen de thuiszorg van Cordaan. Ook nu de infectiegraad daalt is juist het belang zichtbaar geworden van beeldschermzorg als integraal onderdeel van de reguliere zorg aan te kunnen bieden. Op deze wijze kan worden ingespeeld op de reeds veranderde vraag van zorgvragers, maar biedt ook de mogelijkheid om snel te acteren op een snel veranderende behoefte in tijde van een tweede golf.
Het knelpunt in de huidige situatie is dat er onvoldoende aangesloten kan worden op de veranderende zorgvraag van cliënten thuis, namelijk het krijgen van zorg op afstand. Daarnaast wordt er nu ook niet optimaal gebruik gemaakt van de kostbare tijd van zorgmedewerkers. Deze knelpunten vormen tevens de doelstelling, uiteraard met als voorwaarde dat de geboden zorg op afstand van hoogwaardige kwaliteit is. Door twee verschillende beeldcommunicatie tools aan te bieden, te weten Signal (voor cliënten met een smartphone) en Microsoft Teams (voor cliënten met een e-mailadres), in combinatie met benodigde devices, wil Stichting Cordaan het bereik onder haar cliënten zo groot mogelijk maken.
Stichting Cordaan onderscheidt een aantal situaties waar zij verschillende oplossingen voor in wil zetten:
- Uitlenen van iPads voor cliënten, waarbij het gebrek aan devices de reden is dat ze momenteel niet kunnen deelnemen aan beeldcommunicatie.
- Uitgifte van iPhones aan thuiszorgzorgmedewerkers, zodat zij kunnen aansluiten op het voorkeurskanaal van de cliënt.
- Het scholen van zorgmedewerkers op vaardigheden en inzicht om hen te brengen tot een niveau waarbij zij garant kunnen staan voor hoogwaardige kwalitatieve beeldschermzorg.