Duurzaam verbinden met Vraagelkaar
Sinds ruim 7 jaar verbindt Vraagelkaar cliënten van (thuis)zorg- en welzijnsorganisaties, mantelzorgers en buurtgenoten aan elkaar en verbetert daarmee hun welzijn, waardoor de behoefte aan zorg afneemt omdat mensen minder eenzaam zijn én sociale en praktische steun ervaren.
Met een beproefde methodiek gebaseerd op Transactionele analysen en Positieve Gezondheid werkt Vraagelkaar met subsidie in opdracht van de gemeenten Den Haag, Dronten, Lelystad, Ooststellingwerf en Smallingerland. Daarbij wordt samengewerkt met de lokale welzijns- en zorgorganisaties; zij verwijzen cliënten, die vereenzamen omdat ze geen of onvoldoende contact hebben, door naar Vraagelkaar. De kernactiviteit van Vraagelkaar is het proactief verbinden van mensen om eenzaamheid tegen te gaan en te zorgen dat sociaal emotionele en praktische steun op een laagdrempelige manier wordt uitgewisseld.
Doorzetten activiteiten tijdens Corona met reailtime chat en beeldbellen.
De doelgroep die bestaat uit kwetsbare ouderen, mensen met een chronische ziekte/beperking en mensen met een psychische aandoening, spreekt Vraagelkaar in normale omstandigheden één-op-één in real live om ze te verbinden. Cliënten en ouderen die hun huis niet uit kunnen worden thuis bezocht. Doorgaans verbindt Vraagelkaar 65% van de bezoekers aan een van onze fysieke evenementen aan een andere cliënt. Om het contact en het verbinden van onze doelgroep tijdens de Corona crisis voort te zetten wil Vraagelkaar beeldzorg inzetten om contact tussen deze personen én onze coaches mogelijk te maken en daarmee haar doel van 65% verbinden (lees: onderling contact en/of afspreken).