Digitale ondersteuning – Dona Daria

Voor alle 13.000 inwoners is het wijknetwerk nu niet of moeilijk bereikbaar. Enkele kanalen zijn open en mensen lijken te wachten met hun vragen. Daar maakt Dona Daria zich zorgen over, nu er niet 40 maar 4 vragen per week bij Dona Daria in beeld komen.

De laagdrempeligheid is weggevallen, echter wel noodzakelijk om problemen achter de voordeur, op straat en tussen buurtbewoners tot het minimum te kunnen beperken. Op dit moment is er een telefoonnummer voor hulp beschikbaar, ook wordt er WhatsApp gebruikt voor de vrouwengroep, chatgesprekken met jongeren gevoerd als noodmiddel. Deze vormen bieden onvoldoende mogelijkheden om alle signalen goed op te vangen en de juiste mensen te verbinden. Mensen in de wijk zijn bereid om te helpen, alleen ontbreekt het hen aan kennis, vaardigheden, middelen en mogelijkheden om de contacten te leggen, juist daar waar dat het meest nodig is.

Beeldbellen
Voor de bewoners, kinderen en volwassenen, is beeldbellen een oplossing om de vraag om hulp of coaching niet uit te stellen. Aanschaffen van devices en inrichten van beeldbellen moet op een veilige manier kunnen worden gefaciliteerd en ingezet. Alles zal zeer gebruiksvriendelijk moeten het zijn, eenvoudig voor begeleider, trainer en gebruiker. (Denk bijvoorbeeld aan: filmpjes en contacten met de trainer/coach, de mogelijkheid om documenten uit te wisselen).

Projectsamenvatting

Projectnummer SETC209051
Locatie Nederland
Status Afgerond
Jaar 2020
Subsidieregeling SET COVID-19
Sectoren Medische sector, Medische hulpmiddelen, Gezondheidszorg, Thuiszorg
Aanvrager Stichting Dona Daria, Centrum voor Vrouwen en Emancipatie te Rotterdam