Digitale consulten Oogkliniek De Horsten

Oogkliniek De Horsten verleent sinds 2011 zorg aan haar patiënten op het gebied van oogheelkunde. Vanwege de uitbraak van COVID-19 kan minder goed de zorg worden aangeboden, aangezien dit veelal werd gedaan door middel van fysiek contact.

De Horsten merkt dat haar patiënten niet graag naar de kliniek komen, uit angst voor het Corona virus. Daarom zouden wij graag zorg op afstand bieden met behulp van een beeldbelapplicatie.
De doelstelling van deze digitale toepassingen is om patiënten waarbij zorg op afstand geleverd kan worden en die ons door de crisissituatie niet meer kunnen bezoeken of waarbij dit niet wenselijk is, zorg te leveren via beeldbellen. Dit zijn veelal patiënten met ooglidproblemen, rode ogen en acute zichtvermindering met vertekening van het beeld. Ongeveer 57% van deze doelgroep is 70+ en daarmee een risicogroep voor het coronavirus. Ook aan deze groep willen wij graag zorg kunnen blijven leveren aangezien er bij te late diagnose, onvoldoende screening of uitstel van behandeling een verhoogde kans is op zichtverlies.
Hierbij zal eerst een vragenlijst worden afgenomen bij de patiënten voor de eerste triage waarna er zorg geleverd kan worden op afstand via beeldbellen.
Het beeldbellen is een belangrijke kwaliteitsverbetering van de zorg die in de huidige crisissituatie kan worden gegeven. Via beeldbellen kan het fysieke contact worden vermeden of worden verminderd waardoor wij ook zorg kunnen leveren aan de patiënten die nu uit angst voor het corona virus niet meer bij ons langs komen. Wij kunnen via beeldbellen bij een groot deel van deze groep een diagnose stellen waardoor de patiënt wellicht niet bij ons langs dient te komen.
Omdat wij nog geen gebruik maken van beeldbellen, beogen wij met de subsidie-bijdrage in de eerste 3 maanden aan 200 patiënten zorg te kunnen leveren via beeldbellen. Via de online vragenlijst waarmee de eerste triage plaatsvindt zouden wij eerst zorg op afstand doormiddel van beeldbellen willen leveren aan de meest zorgbehoevende patiënten.
In de volgende maanden zou het aantal cliënten op kunnen hogen tot 800 á 1000 cliënten.
Wij worden door RSO Sleutelnet als externe partij ondersteund. Hierdoor is het ook goed mogelijk te monitoren en evalueren en de kennis te verspreiden en te communiceren zowel binnen de organisatie als in de regio en Nederland breed. Aangezien onze cliënten veelal wat ouder zijn is het van belang dat er duidelijke instructies worden gemaakt en dat de gebruikte applicatie zo simpel mogelijk is.
Tevens wordt samengewerkt met KroonCo voor ICT-toepassingen.

Projectsamenvatting

Projectnummer SETC201391
Locatie Nederland
Status Lopend
Jaar 2020
Subsidieregeling SET COVID-19
Sectoren Medische sector, Medische hulpmiddelen, Gezondheidszorg, Thuiszorg
Aanvrager Stichting Oogkliniek De Horsten