Monitoren van sociale welzijn
Stichting ATA (hierna te noemen ATA) merkt dat door de genomen noodzakelijke Corona maatregelen, een gedeelte van haar cliënten terecht komt in een sociaal isolement, onrustig zijn en zich onzeker en angstig voelen. Dit nemen we waar, door een toename in het oneigenlijk gebruik van personenalarmering. Ook de alarmopvolging van ATA wordt alleen nog maar ingezet voor cruciale momenten. Er is daardoor minder contact achter de voordeur en hiermee verschraald onze signaleringsfunctie voor onze cliënten op het gebied van sociaal welzijn.
ATA wil, in samenwerking met de leverancier Tunstall, op een al bestaand platform, een nieuw plan ontwikkelen m.b.t. monitoren van sociale welzijn In dit plan ontwikkelen we een interactieve monitoringstool voor sociaal welzijn rondom 5 thema’s, te weten Gezondheid, Eten & Drinken, Activiteit & Beweging, Contact & omgeving en Persoonlijke verzorging. De monitoringstool wordt via een app beschikbaar gesteld aan onze cliënten en/of aangeboden als telefonische dienstverlening.
Gedurende drie maanden, of langer indien noodzakelijk, kunnen cliënten dagelijks zelf via de app op hun mobiele devices of telefonisch met een medewerker van ATA de interactieve vragenlijst uit de monitoringstool doorlopen. Elk antwoord heeft een bepaalde waarde en samen vormen ze een score voor elk thema. Deze score wordt opgeslagen in de beveiligde omgeving. Op deze wijze wordt data verzameld rondom een cliënt, waarmee een (trend)analyse zichtbaar is. Met de gegenereerde waarden kan het sociale welzijn van een cliënt worden gemonitord en is er meer inzicht in mogelijke risicofactoren en kunnen tijdig interventies worden uitvoeren. Daarnaast geeft de tool vrijblijvend adviezen om het sociale welzijn van onze cliënten te verbeteren Op deze wijze kunnen wij een digitaal oogje in het zeil houden en voelen cliënten zich veilig en geborgd in deze onzekere en onrustige tijd.