De Innovatiegarage
Zorgfederatie Oldenzaal biedt een integraal aanbod van wonen, zorg, behandeling, welzijn en plusdiensten voor ouderen, chronisch zieken en anderen die dit wensen en daarvoor in aanmerking komen. Dit vanuit Mariahof en Scholtenhof, en op locaties in Oldenzaal en omgeving.
Een oudere burger met thuiszorg gaat voor een behandeling naar het ziekenhuis (bijvoorbeeld na een heupbreuk of hersenbloeding), revalideert na deze behandeling (GRZ) en keert daarna weer terug naar huis (WMO aanpassingen). Bij voorkeur zo snel als mogelijk. Bij deze cliëntreis zijn vele zorg- en welzijnspartijen betrokken: VVT, huisarts, ziekenhuis, revalidatiekliniek, gemeenten, etc.. Om een cliënt zo snel als mogelijk weer goed naar huis te laten gaan dienen al deze partijen zaken te organiseren en op elkaar af te stemmen. In dit soort ketenprocessen zien wij veel ruimte voor verbetering in de regio.
Het betreffen ketenprocessen:
- waarbij professionals uit de verschillende ketenschakels betrokken zijn.
- waarbij een probleem op een grote groep cliënten van toepassing is.
- die breed gedragen en herkenbaar zijn voor de (zorg)medewerkers.
- die iets oplossen voor de lange termijn.
Echter, is voorkomen beter dan genezen. Daarom richt Zorgfederatie Oldenzaal zich in de Innovatiegarage ook op cliënten die baat zouden kunnen hebben bij een stukje preventieve educatie (bijvoorbeeld valpreventie) om escalaties in de thuissituatie en het traject, zoals hierboven beschreven, te voorkomen. De ketenpartners weten op dit moment niet van elkaar welk preventief educatie-aanbod er beschikbaar is voor cliënten. Wijkverpleegkundigen kunnen hier dus ook niet op adviseren.
Projectresultaat
De Innovatiegarage in Noordoost-Twente richt zich op:
- het, tezamen met alle ketenpartners, slimmer organiseren (dus verbeteren en vernieuwen) van de ketenprocessen rondom ouderen en hun mantelzorgers.
- het maken van de onderlinge verbinding tussen de ketenpartners, zodat men elkaar daadwerkelijk kan versterken.
- het in beeld brengen en op elkaar afstemmen van het educatie-aanbod voor ouderen.
De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd tijdens de subsidieperiode:
- Alle ketenpartners zijn uitgebreid betrokken geweest bij het in kaart brengen van vier cliëntreizen. De onafhankelijk ketenverbinders ontwikkelden de cliëntreizen op basis van gesprekken met de zorgmedewerkers. Deze zijn gemaakt voor een oudere die valt en de heup breekt, een oudere die een CVA krijgt, een oudere in de beginfase van dementie en een oudere met gerontopsychiatrie.
- Na het opstellen van de cliëntreizen namen alle ketenpartners deel aan verbetersessies, welke werden geleid door de onafhankelijke ketenverbinders.
- De verbeterpunten werden beschreven in een whitepaper.
- Alle ketenpartners conformeerden zich op bestuursniveau aan het daadwerkelijk in de praktijk brengen van de verbeteracties, voortkomend uit de verbetersessies. De onafhankelijke ketenverbinders hebben deze verbeteracties aangejaagd.
- Er werden acht communicatiereizen opgesteld aan de hand van de cliëntreizen. Vier voor cliënten en vier voor professionals. Duidelijk werd wie, wat, wanneer doet in de keten. Als professional leer je wat er voor jou gebeurt in de keten, maar ook wat de schakels na jou nodig hebben. Hierop kun je maximaal inspelen.
- De onafhankelijke ketenverbinders brachten het preventieve educatieaanbod voor ouderen (en de zorgmedewerkers) in beeld. Gaandeweg werd ook het materiaal ontwikkeld ter preventie; bijvoorbeeld een 'noodkaart' voor gerontopsychiatrie cliënten.
Alle output is verzameld op een digitale ontmoetingsplaats:
De Innovatiegarage in Noordoost Twente - Zorgfederatie Oldenzaal