Optimalisatie administratieve lasten en verbeteren ICT basisinfrastructuur

De Zorgcirkel verleent woonzorg, thuiszorg, behandeling, revalidatie en welzijn in de regio Alkmaar, Purmerend en Zaandam.

De Zorgcirkel wil het gebruik van MijnCaress optimaliseren door zowel gedragsveranderingen als systeemveranderingen door te voeren. Zo hebben de medewerkers meer tijd voor hun cliënten. De Zorgcirkel wil:

  • 'Planning = Realisatie' integreren in de workflow om handmatige mutaties in het ECD te verminderen;
  • optimaal gebruik van het cliëntenportaal. Nieuwe workflow die de aanvraag van toegang beter begeleid;
  • het mogelijk maken om het zorgplan digitaal af te tekenen;
  • gebruik maken van de Speech to Text App in MijnCaress.

De Zorgcirkel wil de SOW-subsidie inzetten om de basisinfrastructuur te verbeteren. De verbetering betreft optimale koppelingen tussen Zorgdomeinen en het cliëntinformatiesysteem (Salesforce). Deze koppelingen zijn relevant voor plaatsingsverzoeken vanuit de eerste lijn of de ziekenhuizen en communicatie omtrent deze plaatsingsverzoeken. Op dit moment hanteren ziekenhuizen en huisartsen verschillende templates voor de plaatsingsverzoeken naar de Zorgcirkel. De automatisering van deze koppelingen zorgt voor een aanzienlijke tijdswinst (= niet meer overtypen) en verminderen de administratieve lasten van de medewerkers.

Daarnaast wil De Zorgcirkel aanpassingen aan de ICT applicatie SalesForce doorvoeren aan de hand van een behoefteonderzoek onder de gebruikers.

Projectresultaat

Binnen dit project zijn de huidige knelpunten en wensen van de gebruikers verkend, onderverdeeld in twee aspecten:

  1. Gestructureerd ontvangen van informatie uit Zorgdomein in Salesforce.
  2. Inventarisatie op welke manier de ICT applicatie Salesforce meer ondersteund kan zijn voor zorgmedewerkers en de organisatie.

Uit bovenstaande bleek dat aanpassingen in Salesforce benodigd waren. De aanpassingen die zijn doorgevoerd hebben onderstaande resultaten opgeleverd:

  • Het inzichtelijk maken van alle data in Salesforce middels rapportages en dashboards (data inzicht).
  • Het beheer van cliënten op een wachtlijst voor zorg (gebruiksvriendelijkheid).
  • Eenvoudig en overzichtelijk totaal beeld van de cliënt passend bij het proces, maar zonder een veelvoud aan administratieve taken (procesoptimalisatie).

Projectsamenvatting

Projectnummer SOWI-01745212
Locatie Nederland
Status Afgerond
Jaar 2021
Subsidieregeling Subsidieregeling Ondersteuning Wijkverpleging (SOW)
Sectoren Dienstensector, Medische sector
Aanvrager Stichting De Zorgcirkel