Herkenbare en aanspreekbare wijkverpleging – Thebe Zorg (1)
Thebe Zorg Thuis levert wijkverpleging, specialistische zorg thuis, thuisbegeleiding en dagbesteding in 19 gemeenten in West- en Midden-Brabant. Daarnaast biedt zij zorg in woonzorgcentra in de regio.
Doel
Het verbeteren van de samenwerking binnen de wijkverpleging door het invoeren van een herkenbaar en aanspreekbaar team wijkverpleging.
Projectresultaat
Er werd tussen september 2021 en maart 2023 volgens plan gewerkt aan de onderstaande activiteiten en de behaalde resultaten komen overeen met de beoogde doelstellingen. In Midden-Brabant is een regio-indeling gemaakt met samengestelde wijken, waar in totaal 70 achterliggende wijkteams werken. Met de wijkverpleegkundigen uit deze teams zijn 8 'schakelteams' geformeerd vanuit De Wever, Mijzo en Thebe die werken volgens de leidraad Herkenbare en Aanspreekbare Wijkverpleging. De komende maanden zullen 6 volgende schakelteams gaan starten en kunnen overige aanbieders wijkverpleging aansluiten.
B1. Bijeenkomsten van wijkverpleegkundigen van De Wever, Mijzo en Thebe over delen van gezamenlijke visie
Regionale bijeenkomsten met wijkverpleegkundigen, waarbij toekomstbestendige wijkverpleging en visie op Positieve Gezondheid en passende zorg werd besproken. Vervolgens heeft ieder schakelteam dit in kleiner verband besproken en met kernwaarden geconcretiseerd. Dit wordt regelmatig herhaald als intervisie op basis van casuïstiek.
B2. Ontwikkelen gezamenlijke procedure toeleiding, instroom cliënten en afstemmen zorg
In een werkgroep is in het kader herkenbaarheid en aanspreekbaarheid één procedure opgesteld voor toeleiding en instroom cliënten. Wanneer de voorkeursaanbieder geen capaciteit heeft om nieuwe zorgvragen aan te nemen, wordt dit opgelost via het schakelteam. Er zijn afspraken gemaakt over kaders die voor alle schakelteams gelden. Op details is per schakelteam en per situatie ruimte voor maatwerk.
B3. Werkprotocol voor invulling gezamenlijke avond, weekendzorg
Er is samenwerking tussen de organisaties buiten kantooruren. Hiervoor lag een basis voor samenwerking, maar in de praktijk vraagt dit nog onderlinge afstemming en verbeteren van de werkafspraken.
B4. Procedure voor aanpak wijkgerichte preventie
Er is een handleiding opgesteld om per samengestelde wijk een wijkscan te maken.
Populatie, doelgroepen, zorgvraag en zorgaanbod worden in beeld gebracht door het schakelteam.
Vervolgens wordt in samenwerking met ketenpartners in nulde en eerste lijn een wijkplan met preventieve activiteiten opgesteld om toenemende zorgvraag te temperen en zelfredzaamheid en samenredzaamheid te bevorderen. Ieder schakelteam werkt aan het wijkplan 2023.
B5. Training en opleiding met betrekking tot wijkgerichte preventie en proces toeleiding en instroom
Alle schakelteams zijn op de hoogte en werken volgens de nieuwe afspraken. Er werden maandelijks regionale bijeenkomsten gehouden met alle wijkverpleegkundigen waar samenwerken in schakelteams, de nieuwe werkwijze en processen werden besproken. Daarnaast kreeg ieder schakelteam begeleiding op maat bij de eerste bijeenkomsten.
B6. Structureel overleg
Alle wijkverpleegkundigen hebben elkaar gevonden en werken structureel samen in een schakelteam. Zij hebben elke 4-6 weken overleg met een vaste jaarplanning en jaaragenda.
B7. Wijkteams maken een plan hoe zij zich als wijkverpleging in de wijk bekendmaken
Externe communicatie wordt per schakelteam opgepakt naar aanleiding van de wijkscan en het wijkplan.
B8. Ontwikkelen en inzet van instrumenten om zichtbaarheid en aanspreekbaarheid te vergroten
Er is vooral gericht op 'Aanspreekbaar' en gezamenlijk de verantwoordelijkheid nemen voor toekomstbestendige wijkverpleging. Er is voor de hele regio een Teams site 'Slimmer Samenwerken in de Wijk' opgezet, waar alle wijkverpleegkundigen van de betrokken organisaties uit de schakelteams deelnemen en gebruiken als hulpmiddel voor samenwerken. Alle informatie, afspraken, procedures en protocollen zijn hier opgenomen in de bestanden. Daarnaast heeft ieder schakelteam een eigen beveiligd Teams kanaal voor specifieke afspraken, informatie en onderlinge communicatie. Hierbij kan ook een speciaal telefoonnummer en/of de Siilo app worden ingezet. Er zijn afspraken over goed gebruik van de stoplicht app, zodat verwijzers gericht teams wijkverpleging kunnen benaderen waar capaciteit aanwezig is.