Cliëntbeleving

Pieter van Foreest biedt een breed, flexibel pakket aan services en diensten voor ouderen op het gebied van wonen, zorg, behandeling en welzijn in de regio Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp en Westland. De organisatie biedt thuiszorg, hulp bij het huishouden, behandeling en specialistische zorg, zowel aan huis als bij een van hun 25 intramurale locaties.

Als nieuwe werkwijze is in de organisatie een intake en evaluatietool ingevoerd, waarbij op basis van een internationaal gevalideerde zelfcheck (van InterRAI) het grootste deel van de benodigde informatie voor het goed verlenen van zorg bij de cliënt wordt opgehaald. Dit voorafgaand aan intake of evaluatie. De vragenlijst is wetenschappelijk gevalideerd en geeft een objectieve weergave van de situatie in de vorm van scores op schalen die de situatie van de cliënt in kaart brengen. Deze informatie helpt enerzijds bij de indicatiestelling en anderzijds met het op- of bijstellen van een zorgplan. Behalve deze objectieve informatie is zowel de zorgverlener als de cliënt gebaat bij een meer subjectieve beleving van de situatie. Door zowel de objectieve als de subjectieve informatie te combineren, wordt duidelijk waar werkelijk de behoeftes liggen van de cliënt. Hierdoor is het mogelijk om de zorgverlening beter op elkaar aan te laten sluiten, waaronder het leveren van de juiste zorg op de juiste plek (JZOJP).

Projectresultaat

Bij de thuiszorg van Pieter van Foreest (PvF) zijn twee zelfbeoordelingsinstrumenten ingezet als onderdeel van het digitale platform Zo-Dichtbij; de zelfcheck van InterRAI en de Positieve Gezondheid van IPH. Beide zijn bedoeld als dialooginstrument met de cliënt en de mantelzorger, waarbij de zelfcheck een uitgebreid assessment oplevert en de Positieve Gezondheid meer inzicht geeft hoe de eigen gezondheid wordt beleefd.
Het gevolg van de inzet is een holistisch beeld van de cliënt nog voordat de intake plaatsvindt en tevens de basis voor een monitoringsysteem om de gezondheid van de cliënt in de tijd (en tijdens evaluaties) te blijven volgen.

Behaalde resultaten:

  • De cliënt heeft meer inzicht in het eigen welbevinden en alle informatie staat opgeslagen in de digitale kluis, waarbij men zelf in regie is over de hulpvraag.
  • De zorgverleners, maar ook mantelzorgers, hebben meer inzicht in het welbevinden en de zorgbehoefte van de cliënt.
  • Eenduidige uitvraag en verslaglegging bij intakes en evaluatie.

Projectsamenvatting

Projectnummer SOWI-01734733
Locatie Nederland
Status Afgerond
Jaar 2021
Subsidieregeling Subsidieregeling Ondersteuning Wijkverpleging (SOW)
Sectoren Dienstensector, Medische sector
Aanvrager Stichting Zorginstellingen Pieter van Foreest