Implementatie zelfredzaamheidstool en verbetering intranet
PGVZ is een zorgorganisatie, gecontracteerd voor WLZ, WMO & ZVW zorg en biedt wijkverpleging, zorg en ondersteuning in Apeldoorn, Kampen, Noordoostpolder, Steenwijkerland en Zwolle.
Activiteit D: PGVZ wil met behulp van deze subsidie de zelfredzaamheidsmeter van Vilans in gebruik nemen. Concreet betekent dit:
- Aanpassen/ontwikkelen beleid gebruik zelfredzaamheidsmeter;
- Ontwikkeling protocol gebruik zelfredzaamheidsmeter;
- Ontwikkelen en organiseren van trainingen en scholingen voor medewerkers;
- Borging van het gebruik en evaluatie/doorontwikkeling van de zelfredzaamheidsmeter.
E.e.a. onder begeleiding van Vilans.
Activiteit F: PGVZ wil haar intranet centraliseren en voltooien. De activiteiten bevatten onder meer de aanvankelijke inventarisatie bij eindgebruikers en andere belanghebbenden, het ontwikkelen en bouwen in verschillende iteraties, en de bijbehorende communicatie, trainingen en borging, met als uiteindelijke doel kwaliteitsverbetering en meer tijd voor zorg.
Projectresultaat
In 2021 vroeg PGVZ thuiszorg aan Vilans om wijkteams te ondersteunen in het (leren) stimuleren van zelfredzaamheid bij cliënten en hun naasten, en te verkennen hoe de zelfredzaamheidsmeter hierin kan bijdragen. Vilans startte hierop met zeven wijkteams van PGVZ dit leertraject van ongeveer 18 maanden, met ondersteuning van een projectgroep bestaande uit drie medewerkers van PGVZ en twee van Vilans. Naast individuele online coaching van elk verbeterteam bestaande uit 1 of 2 zorgprofessionals (ambassadeurs) van elk wijkteam, kwamen de verbeterteams ook zes keer samen in werkplaatsbijeenkomsten (fysiek en online).
Waar in het begin het onderwerp 'zelfredzaamheid' vooral in openheid werd afgepeld, waarbij bijvoorbeeld thema's als weerstand (zowel bij collega's als cliënten) en gespreksvoering aan bod kwamen, kwamen in latere sessies, nadat het enthousiasme voor het thema ook toenam, met name de praktische toepassingen aan de orde. De uitkomst is dat collega's nu beter weten hoe zij zelfredzaamheid bij de cliënten kunnen introduceren en mensen meer in hun eigen kracht kunnen zetten. Ook bleken er veel raakvlakken te zijn met andere thema's zoals hulpmiddelen (de hulpmiddelenwijzer kwam naar voren als een zeer belangrijk 'verbindend' instrument) en de inzet van het netwerk. Tenslotte zijn er aanknopingspunten ontstaan voor de borging en bespreking binnen de teams en het juist faciliteren van medewerkers vanuit het management.