Thuiszorgtechnologie workflow
Stichting ZZG zorggroep levert wijkverpleging, beschut en beschermd wonen, herstel- en revalidatiezorg in de regio's Zuid-Gelderland - Nijmegen, Rijk van Nijmegen, Wijchen en Maas en Waal.
Inzet van technologie in de zorg, zoals beeldzorg, farmaceutische telezorg en leefstijlmonitoring, is in het primaire proces geborgd. Inzet wordt gestimuleerd maar de hiermee gemoeide administratieve lastendruk voor medewerkers en organisatie is groot.
De stip op de horizon betreft het aan- en afmelden van inzet van thuiszorgtechnologie via het elektronisch cliëntendossier van de cliënt, door bijvoorbeeld alleen een vinkje te plaatsen bij de betreffende technologie. Hiermee is dan direct de geldigheid van de indicatie geborgd en is gecheckt of (de combinatie van) technologie past binnen het arrangement. Via een automatische melding naar de leverancier kan levering en installatie plaatsvinden. Als een cliënt uit zorg gaat of overlijdt, vindt automatisch afmelding van de technologie plaats. Bij tijdelijk uit zorg volgt een melding aan de betrokken wijkverpleegkundigen en leverancier en wordt gemonitord of inzet nog even wordt aangehouden of afgemeld. Doordat inzet van technologie in het dossier zichtbaar is, zal evaluatie eenvoudiger standaard kunnen plaatsvinden. Inzet wordt dan op tijd weer afgemeld, waardoor onnodige kosten worden voorkomen. ZZG verwacht dat inzet van technologie in de toekomst een grotere plaats gaat innemen in de zorg voor cliënten thuis. Sociale robotica staat als volgende ontwikkeling al klaar en er zullen nog meer nieuwe ontwikkelingen komen. De administratieve afhandeling moet hierop aansluiten.
Projectresultaat
- Inzet van technologie in de zorg, zoals beeldzorg, farmaceutische telezorg en leefstijlmonitoring, is in het primaire proces geborgd. Inzet wordt gestimuleerd, maar de hiermee gemoeide administratieve lastendruk voor medewerkers en organisatie is groot.
- Het aan- en afmelden van inzet van thuiszorgtechnologie via het elektronisch cliëntendossier van de cliënt is gerealiseerd, door het maken van koppeling tussen het cliëntendossier en de systemen van de 4 huidige leveranciers van thuiszorgtechnologie. Via een automatische melding naar de leverancier kan levering en installatie plaatsvinden.
- Inzet van thuiszorgtechnologie wordt dan op tijd weer afgemeld, waardoor onnodige kosten worden voorkomen.
- ZZG zorggroep verwacht dat inzet van technologie in de toekomst een grotere plaats gaat innemen in de zorg voor cliënten thuis.
- Sociale robotica staat als volgende ontwikkeling al klaar en er zullen nog meer nieuwe ontwikkelingen komen.
- De administratieve afhandeling moet hierop aansluiten.