Beeldbellen – Huisartsenpraktijk Loosduinen
Probleem
- Beperkte mogelijkheden tot het voeren van spreekuren en wachtkamercapaciteit i.v.m. COVID-19 maatregelen;
- Kwetsbare en chronische patiënten verliezen we meer uit zicht door COVID-19;
- Er is steeds meer vraag naar digitalisering vanuit de patiënten;
- E-Health toepassingen kunnen optimaler gebruikt worden.
Doel
- We willen in het eerste kwartaal van 2021 structureel beeldbellen implementeren om zorg op afstand te bieden aan onze thuiswonende ouderen en patiënten met een kwetsbare gezondheid;
- We willen alle ingeschreven patiënten van de praktijk beeldbellen aanbieden.
Resultaat
- Anticipatie op de toegenomen zorgvraag, zowel tijdens de Corona crisis als daarbuiten en zorgen dat het contact met de praktijk voor de kwetsbare patiënt laagdrempeliger wordt;
- Tevreden patiënten door verbeterde kwaliteit van de zorg;
- Tevreden huisartsen en diens medewerkers door zorg- en ondersteuning te kunnen blijven bieden aan de kwetsbare patiënten;
- Duurzame implementatie en borging.
Scope
- E-health.
Randvoorwaarden
- Waarborgen privacy;
- Ook de patiënt moet in de gelegenheid zijn om gebruik te kunnen maken van de digitale weg;
- Gebruiksvriendelijkheid voor zowel artsen, POH, assistentes als de patiënt.
Risico’s
- Patiënten die niet voor digitalisering open staan;
- Uitvallen van apparatuur of internetverkeer;
- Beperkte financiële capaciteit om project te realiseren;
- ICT-ondersteuning voor snelle oplossing bij problemen.
Neveneffecten
- Patiënten die niet open staan voor beeldbellen (digitalisering);
- Uitgestelde zorg is geen probleem meer door de mogelijkheid van beeldbellen.