Aanvraag Tinybot Tessa huisartsenpraktijk te Zevenaar
De huisartsenpraktijk ziet de COVID-19 crisis als kans om versneld te starten met e-health. De 1,5 meter samenleving en de mogelijkheid om besmet te raken, verplichten hen om op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden om contact te houden met onze patiënten.
Na het starten van videobellen wil de praktijk nu de Tinybot Tessa in gaan zetten. Dit past bij de visie van de praktijk "Het leveren van kwalitatief goede en patiëntgerichte zorg. Het toekomstbestendig maken en houden van de huisartspraktijk in een tijd van sterk veranderende huisartsen zorgverlening, toename van zorgvraag i.v.m. vergrijzing en krimpende beroepsbevolking".
De sociale robot 'Tessa' is een hulpmiddel dat mensen met een cognitieve beperking, bijvoorbeeld de vergeetachtige patiënt, helpt om zelfstandiger te leven met verbale begeleiding. Tessa spreekt berichten uit die worden ingesteld door mantelzorgers of zorgverleners. U moet hierbij denken aan berichten van een medewerker van de huisartsenpraktijk, een fysiotherapeut, een diëtiste of ergotherapeut. Zo kan Tessa zorg op afstand bieden door mensen te activeren, structuur aan te brengen (bijvoorbeeld door te herinneren aan medicijninname), een bezoek van een hulpverlener of familie, te drinken op een warme dag, oefeningen te doen, persoonlijke verzorging of om zelfstandig op te staan. In de afgelopen periode hebben meerdere zorgaanbieders Tessa ingezet. Bij deze eerste ervaringen bleek dat Tessa helpt om de zelfstandigheid en de eigen regie van de cliënt te vergroten en het aantal contactmomenten vanuit de zorg te verminderen en zo succesvol zorg op afstand te bieden.