E-health – Tangenborgh (2)

In de thuiszorg wordt nog veelvuldig gebruik gemaakt van sleutelkluisjes en zogenaamde lopers. Sleutelkluisjes zijn zeer inbraakgevoelig en stigmatiserend. Daarbij worden, door het groot aantal sleutelkluisjes in de wijkzorg, codes op lijsten gezet zodat voor zorgprofessionals nog te overzien is wel code bij welke klant hoort. Vaak zijn er meerder sleutelbossen in de omloop en raken sleutels kwijt of is het er risico dat sleutels worden gedupliceerd. Zorggroep Tangenborgh is geworteld in Zuidoost Drenthe en levert zorg, zowel thuiszorg als intramurale zorg aan ouderen. De problematiek rondom woningtoegang, wie, waar en wanneer toegang heeft, speelt al jaren en wordt verholpen door het plaatsen van een slim sluitsysteem. Dit systeem bestaat uit een slimme cilinder met een traditionele slimme sleutel. Het systeem werkt op kinetische energie en dus zonder batterij voorziening. Dit systeem heeft als grote voordeel dat de cilinder SKG 3 is gecertificeerd en dus veel veiliger dan de traditionele sleutelkluisjes of de loper. Dit systeem is gewoon te openen met een sleutel, wat herkenbaar is voor onze doelgroep. Klanten bepalen zelf wie geautoriseerd mag worden in het systeem en wie dus toegang heeft tot de woning, dit bevordert de eigen regie van de klant. Medewerkers kunnen simpel worden geautoriseerd en krijgen toegang door het aanbieden van de smartphone of een geautoriseerde sleutel. Dit betekent dat medewerkers geen sleutelkluis codes hoeven te onthouden of via een locatie, waar de loper sleutels liggen, naar de klant moet. Tangenborgh is voornemens de klanten in de wijk te voorzien van deze sloten, dit zijn er ongeveer 500. Deze klanten krijgen van ongeveer 300 zorgmedewerkers zorg. Tijdens de Corona periode was er behoefte direct te kunnen zien, wie, wanneer bij welke klant zorg had verleent. Dit in verband met contactonderzoek onder medewerkers. Dit probleem wordt opgelost door dit systeem. Data kan op afstand worden uitgelezen. Tevens is door het gebruik van dit systeem onnodig via een centrale teampost, waar vaak meerdere medewerkers tegelijk aanwezig zijn, naar de klant te gaan. Immers de medewerker heeft altijd de eigen smartphone op zak. Het systeem is erg gebruikersvriendelijk doordat het voor klanten met herkenbare sleutel werkt. Voor medewerkers is het systeem gebruikersvriendelijk omdat gebruik kan worden gemaakt van de eigen smartphone of een geautoriseerde sleutel. Bij installatie wordt klanten uitgelegd waarom voor dit systeem is gekozen, en hoe het werkt. Tevens wordt met klanten “geoefend” hoe het slot te openen en te sluiten. Medewerkers krijgen een korte instructie middels een filmpje, dit filmpje wordt opgenomen in ons Leer Management Systeem.

Projectsamenvatting

Projectnummer SETD001225
Locatie Nederland
Status Lopend
Jaar 2021
Subsidieregeling SET COVID-19 2.0
Aanvrager Stichting Zorggroep Tangenborgh