Implementatie Tinybot Tessa
ZZG zorggroep ervaart als gevolg van COVID-19 een sterke afname van kwaliteit van zorg. Bezoek aan cliënten wordt i.v.m. infectiepreventie tot een minimum beperkt. Het stimuleren van zelfredzaamheid en behouden van eigen regie van cliënten stond altijd al hoog in het vaandel, maar is nu extra belangrijk geworden.
De zelfredzaamheid en het behouden van de dagstructuur kunnen ondersteund worden door inzet van de sociale zorgrobot Tessa. De gesproken berichten verleiden de cliënt tot het gewenste gedrag en geven naast de zorgprofessional ook de mantelzorger de mogelijkheid om ondersteuning te bieden bij de dagstructuur. Berichten kunnen structureel gepland worden, maar ook real time worden ingevoerd. Ervaring leert dat cliënten hier positief op reageren. Knelpunt dat wordt opgelost: cliënt is zelfredzamer m.b.t. de sociale robot Tessa waarmee inzet van wijkverpleging achter de voordeur kan worden beperkt. Dit laatste is ook vanwege de COVID-19 crisis noodzakelijk geworden, i.v.m. tekort aan personeel en hoog verzuim (i.v.m. besmettingen en quarantaine personeel). Inzet van de sociale robot Tessa ondersteunt bij de dagstructuur waardoor minder geïndiceerde zorg hoeft te worden ingezet.
Geselecteerde e-health toepassing: Tinybot Tessa In het AAL-project eWare heeft ZZG kennis gemaakt met Tinybot Tessa en ervaren dat cliënten met behulp van deze sociale robot tot activiteiten kunnen worden verleid (zoals zelf ontbijt/lunch verzorgen, extra drinken, meer bewegen, opstaan/naar bed gaan) en minder eenzaamheid ervaren. Uit het project eWare zijn 50 Tessa's overgebleven die ingezet zouden kunnen worden voor meer doelmatige inzet geïndiceerde zorg in de wijkverpleging. Het materiaal is beschikbaar; financiering voor alle overige kosten is nog niet gedekt. Met behulp van deze aanvraag kan ZZG zorggroep laten zien dat doelmatiger geïndiceerde zorg kan worden ingezet m.b.v. de sociale robot Tessa.