Zorg op afstand via e-consult en beeldbellen
Als gevolg van de uitbraak van het COVID-19 virus heeft ook deze huisartsenpraktijk de afgelopen periode de toegevoegde waarde van digitale zorg ervaren. Zij hebben onder andere veel telefonische consulten gevoerd en er werd af en toe gebruik gemaakt van beeldbellen. Daarnaast stuurden patiënten ook vaak foto’s ter beoordeling aan de huisarts, of werd er een vraag door de patiënt aan de huisarts gesteld via de mail. Zo kon zorg op afstand worden geleverd, daar waar mogelijk.
Knelpunten die hierbij zijn ervaren is dat onze huidige ICT apparatuur onvoldoende uitgerust is voor deze digitale zorg. Ook wordt de huidige manier van beeldbellen door sommige patiënten als niet gebruiksvriendelijk ervaren. Daarnaast gebeurde het versturen van foto’s en mails tussen huisartsen en patiënten erg inefficiënt, omdat het niet gekoppeld was aan het huisartseninformatiesysteem. Hierdoor waren patiënten en huisartsen veel tijd kwijt met het heen en weer versturen van gegevens.
Oplossing hiervoor is het gebruik van een patiëntportaal waar e-consult en beeldbellen een belangrijke onderdeel van zijn. Hiermee kan de patiënt in een beveiligde omgeving een e-consult starten of beeldbellen. Patiënten, met name met een chronische ziekte, hebben periodiek contact met de praktijk. Dit hoeft niet altijd een fysiek contact te zijn. Soms kunnen vragen ook via een e-consult worden afgehandeld. De patiënt maakt daarvoor gebruik van een Zorg online app die te downloaden is voor de tablet of telefoon. De app is aangesloten op het patiëntportaal van de huisartsenpraktijk. Er wordt een koppeling gemaakt met het huisartseninformatiesysteem, waardoor gegevens direct in het patiëntdossier terecht komen. Daarnaast kan men op termijn ook beeldbellen in het portaal via WeSeeDo. De patiënt wordt uitgenodigd via de mail of sms en hoeft alleen maar te klikken op een link. Er hoeft niets te worden gedownload en is daarom voor zowel jong als oud goed te gebruiken. Het streven is dat circa 20% van het patiëntenbestand van circa 7.000 patiënten gebruik gaat maken van het portaal en er maandelijks circa 30 e-consulten worden aangevraagd. Tevens streeft men ernaar om structureel 10% van de consulten via beeldbellen te laten verlopen.