De digitalisering van de dagbesteding en het verbinden van passende digitale middelen aan de cliënt
Het bieden van dagbesteding aan de cliënten van Cordaan (doelgroepen ouderen, mensen met een verstandelijke beperking en mensen met GGZ problematiek) kwam, vanwege de Corona crisis en bijbehorende maatregelen, zwaar onder druk te staan.
Al snel werd er gezocht naar digitale oplossingen, zoals de inzet van laptops en tablets. Hieruit is bijvoorbeeld de digitale dag routine ontstaan om deelnemers van het leerwerkbedrijf, met behulp van een laptop, de ondersteuning thuis te kunnen blijven bieden. Voor de cliëntgroepen ouderen en voor mensen met een zwaardere verstandelijk beperking bleek dit niet passend en is gekeken naar de inzet van speciale tablets, om hen toch een waardevolle dagbesteding op afstand te kunnen blijven bieden. Het aanbod wordt uitgebouwd tot de streaming van events, een digitaal aanbod van Kunst en Cultuur, maar ook de mogelijkheid om digitaal contact te hebben met professionals, vrijwilligers en elkaar.
Op dit moment worden de middelen die als onderdeel van andere trajecten zijn aangeschaft ingezet, maar op een aantal vlakken zijn er nog lacunes. Daarnaast ontbreekt het soms nog aan verbinding tussen de verschillende producten en initiatieven, er is behoefte aan overzicht van de beschikbare middelen en wat er nodig is aan infrastructuur om de brede inzet bij de cliënten thuis mogelijk te maken.
Tijdens dit traject wil Cordaan haar aanbod aan digitale dagbesteding verbreden en hier meer lijn in brengen, de connectie maken tussen de aangeschafte hardware en software, haar cliënten en diverse groep professionals die werken in de wijk en op de ambulante locaties. Vanuit een pragmatisch maar inhoudelijk gedreven implementatieplan zal de inzet van digitale middelen in de wijk worden opgeschaald en de activiteit van huidige gebruikers (professionals, cliënten en mantelzorgers) worden bevorderd.