Cliënt in eigen regie – bestellen innovatieve medische hulpmiddelen
Lelie Zorggroep biedt in Kampen en omgeving verschillende vormen van thuiszorg, zoals hulp bij het huishouden en verpleging en verzorging. De medewerkers geven liefdevolle, persoonlijke aandacht en zijn deskundig in hun vak. Lelie Zorggroep werkt met verschillende teams en kent haar cliënten goed. Cliënten waarderen het vaak dat zij steeds dezelfde gezichten zien.
Door de druk op de thuiszorg wordt de eigen regie van de cliënt belangrijker. Echter, het komt in de wijkverpleging (te) vaak voor dat de medewerker bezig is om praktische dingen te regelen en bestellingen te doen voor de cliënt wanneer hij/zij (langer) thuis moet worden verpleegd.
Dikwijls is het voor cliënt of mantelzorger ingewikkeld om deze bestellingen te doen, of het overvalt hen qua tijd om dit te realiseren. In dat geval gaat de (wijk)verpleging de hulpmiddelen en materialen toch regelen en bestellen om toch goede zorg te kunnen verlenen. Dit geeft een administratieve lastendruk en daar wil Lelie Zorggroep van af.
Hoe kan Lelie Zorggroep hiervoor zorgdragen?
Dit kan volgens Lelie Zorggroep door in te steken op twee elementen:
- Het bestelproces medische en technologische hulpmiddelen/materialen moet toegankelijker en eenvoudiger voor de cliënt gaan. Lelie Zorggroep wil voor de cliënt een eenduidig en toegankelijk portaal waarbij een soort "alles in 1" wordt geboden met "1 druk op de knop". Kijk maar eens op het internet met de zoekterm "medische hulpmiddelen bestellen". Daarvan zijn er heel veel aanbieders op de markt. Hoe maak je daar als cliënt een juiste keuze in? Lelie Zorggroep heeft dus een uitleg/instructiekaart/route nodig voor de cliënt.
- De wijkverpleegkundigen en verzorgenden in het thuiszorgteam moeten meer en duidelijker aansturen op de eigen regie van de cliënt. Dit houdt in dat medewerkers geschoold en getraind moeten worden om het vooral niet voor de cliënt te doen, maar wel de juiste aanwijzing en advies te kunnen geven. Ook moeten zij leren om eerder hiermee aan de slag te gaan en alvast verwijzingen te kunnen doen en tips aan te reiken aan cliënten. Deze zelfregie van de cliënt moet vanuit het kwaliteitskader wijkverpleging maximaal worden gestimuleerd en ondersteund.